سوال و جواب مراجع
هروله:
آنچه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. شکل عزاداری و چگونگی آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه ای مختلف است .
مهم اصل عزاداری و بزرگداشت هدف امام حسین(ع) و یادآوری فضایل و رشادت و کمال و جانبازی در راه حق و دفاع از دین خدا و مبارزه با کجروی و بی عدالتی و ظلم می باشد و شکل و حالت خاصی در روایات مورد نظر نمی باشد.
بهترین شکل عزاداری بیان فضایل و کمالات و سخنان ارزنده و نورانی و راهگشای سیدالشهدا(ع) و سایر اولیای بزرگ و مکرم خداوند است. ممکن است فردی بدون حرکت و حالت خاصی اهل معرفت و بصیرت باشد و با مطالعه نهضت مقدس امام حسین(ع) و اهداف الهی و انسانی او، در درون بر این مصیبت و جنایت بزرگ غمگین و نالان باشد و ممکن است کسی با وجود شور گرفتن و بالا و پایین پریدن به این درجه از معرفت و بصیرت نرسیده باشد. شایسته است مؤمنان از هر کارى که مناسب با مجالس عزادارى حضرت سیدالشهدا(ع) نمىباشد، خوددارى کنند و در مورد هروله و بالا و پایین پریدن در مجالس عزاداری گفتنی است که چنانچه این کار موجب وهن مراسم عزادارى نشود، اشکال ندارد.
لخت شدن:
]حکم لخت شدن در مراسم عزاداری: حضرت امام و آیت الله فاضل: اگر باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه کردن به بدن نامحرم اجتناب کنند.V}امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 46؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 2163 و 2165.{V آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که مردان از این کار خوددارى کنند.V}مکارم، استفتاءات، ج 2، س 765.{V آیت الله تبریزى: اشکال ندارد.V}تبریزى، استفتاءات، س 2004 و tabrizi.org، لخت شدن عزاداران. {V آیت الله صافى: اگر در معرض دید زنان نامحرم نباشد، اشکال ندارد.V}صافى، جامعالاحکام، ج 2، س 1597.{V آیت الله بهجت: بنابراحتیاط واجب باید بدن خود را از نامحرم بپوشاند.V}بهجت، توضیحالمسائل، م 1937.{V آنچه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. شکل عزاداری و چگونگی آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه ای مختلف است و در روایات بر شکل خاصی از آن تأکید نشده است. لخت شدن در مراسم عزاداری که در بعضی جاها معمول است تابع همین عرف و عادت است و دارای فضیلت و ارزش خاصی نمی باشد و هیچ گونه تأکیدی بر آن نشده بلکه در جاهایی که این مراسم در معرض دید و تماشای خانم ها می باشد، ترک این کار و با لباس عزاداری کردن بدون شک بهتر و مناسب تر است. در مورد سینهزنى نیز برخى از منابع تاریخى نشان مىدهد که وقتى بنىهاشم براى اولین از مدینه به کربلا آمده و با کاروان اسراء در آن مکان برخورد نمودند به رسم عزادارى زنانشان دست به سینه مىزدند. حکم سینه زنی و زنجیر زنی: سینهزنى و عزادارى اگر به صورت متعارف و به گونهاى که از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشکال ندارد و هر کارى که براى انسان ضرر بدنی قابل توجهی داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است V}(ترجمه اجوبهالاستفتاآت، قطع وزیری، ص 525).{V زنجیر زنی اگر به نحو متعارف و به گونهاى باشد که از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود، اشکال ندارد.V}خامنهاى، اجوبه الاستفتاءات، س 1463.{V زنجیر تیغ دار: حضرت امام خمینی، آیات عظام خامنهاى، تبریزى، مکارم و فاضل: اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جایز نیست.V}امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات س 34 و 37؛ خامنهاى، اجوبهالاستفتاءات، س 1441؛ تبریزى، استفتاءات، س 2003 و 2012؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 574 و ج 2 و makaremshirazi.org، قمهزنى؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 2162 و 2166 و 2173.{V آیت الله صافى: اگر ضرر قابل توجهى براى بدن نداشته باشد. در عزاى سیدالشهدا(ع) اشکال ندارد.V}صافى، جامعالاحکام، ج 2، س 1594.{V آیت الله نورى: عزادارى براى امام حسین(ع) طبق سنت متعارف و معمول بین شیعیان اشکال ندارد.V}نورى، استفتاءات، ج 1، س 1063 و ج 2، س 601.{V براى آگاهى بیشتر ر . ک : 1- فلسفه شهادت و عزادارى امام حسین، سید عبدالحسین شرفالدین، مترجم: على صحت، انتشارات مرتضوى 2- حماسه حسینى، شهید مطهرى، انتشارات صدرا 3- پیامهاى عاشورا، جواد محدثى، انتشارات پیک جلال 4- عبرتهاى عاشورا، سید احمد خاتمى، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى قم 5- فرهنگ عاشورا، جواد محدثى، نشر معروف
◄ بعضی از مداحان از لحن ترانه در سینه زنی استفاده می کنند از نظر عموم مراجع و بخصوص آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی چه حکمی دارد؟
آنچه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. شکل عزاداری و چگونگی آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه ای مختلف است .
مهم اصل عزاداری و بزرگداشت هدف امام حسین(ع) و یادآوری فضایل و رشادت و کمال و جانبازی در راه حق و دفاع از دین خدا و مبارزه با کجروی و بی عدالتی و ظلم می باشد و شکل و حالت خاصی در روایات مورد نظر نمی باشد.
بهترین شکل عزاداری بیان فضایل و کمالات و سخنان ارزنده و نورانی و راهگشای سیدالشهدا(ع) و سایر اولیای بزرگ و مکرم خداوند است. ممکن است فردی بدون حرکت و حالت خاصی اهل معرفت و بصیرت باشد و با مطالعه نهضت مقدس امام حسین(ع) و اهداف الهی و انسانی او، در درون بر این مصیبت و جنایت بزرگ غمگین و نالان باشد و ممکن است کسی با وجود شور گرفتن و بالا و پایین پریدن به این درجه از معرفت و بصیرت نرسیده باشد. شایسته است مؤمنان از هر کارى که مناسب با مجالس عزادارى حضرت سیدالشهدا(ع) نمىباشد، خوددارى کنند و در مورد هروله و بالا و پایین پریدن در مجالس عزاداری گفتنی است که چنانچه این کار موجب وهن مراسم عزادارى نشود، اشکال ندارد.
لخت شدن:
]حکم لخت شدن در مراسم عزاداری: حضرت امام و آیت الله فاضل: اگر باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه کردن به بدن نامحرم اجتناب کنند.V}امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 46؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 2163 و 2165.{V آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که مردان از این کار خوددارى کنند.V}مکارم، استفتاءات، ج 2، س 765.{V آیت الله تبریزى: اشکال ندارد.V}تبریزى، استفتاءات، س 2004 و tabrizi.org، لخت شدن عزاداران. {V آیت الله صافى: اگر در معرض دید زنان نامحرم نباشد، اشکال ندارد.V}صافى، جامعالاحکام، ج 2، س 1597.{V آیت الله بهجت: بنابراحتیاط واجب باید بدن خود را از نامحرم بپوشاند.V}بهجت، توضیحالمسائل، م 1937.{V آنچه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. شکل عزاداری و چگونگی آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه ای مختلف است و در روایات بر شکل خاصی از آن تأکید نشده است. لخت شدن در مراسم عزاداری که در بعضی جاها معمول است تابع همین عرف و عادت است و دارای فضیلت و ارزش خاصی نمی باشد و هیچ گونه تأکیدی بر آن نشده بلکه در جاهایی که این مراسم در معرض دید و تماشای خانم ها می باشد، ترک این کار و با لباس عزاداری کردن بدون شک بهتر و مناسب تر است. در مورد سینهزنى نیز برخى از منابع تاریخى نشان مىدهد که وقتى بنىهاشم براى اولین از مدینه به کربلا آمده و با کاروان اسراء در آن مکان برخورد نمودند به رسم عزادارى زنانشان دست به سینه مىزدند. حکم سینه زنی و زنجیر زنی: سینهزنى و عزادارى اگر به صورت متعارف و به گونهاى که از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشکال ندارد و هر کارى که براى انسان ضرر بدنی قابل توجهی داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است V}(ترجمه اجوبهالاستفتاآت، قطع وزیری، ص 525).{V زنجیر زنی اگر به نحو متعارف و به گونهاى باشد که از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود، اشکال ندارد.V}خامنهاى، اجوبه الاستفتاءات، س 1463.{V زنجیر تیغ دار: حضرت امام خمینی، آیات عظام خامنهاى، تبریزى، مکارم و فاضل: اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جایز نیست.V}امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات س 34 و 37؛ خامنهاى، اجوبهالاستفتاءات، س 1441؛ تبریزى، استفتاءات، س 2003 و 2012؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 574 و ج 2 و makaremshirazi.org، قمهزنى؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 2162 و 2166 و 2173.{V آیت الله صافى: اگر ضرر قابل توجهى براى بدن نداشته باشد. در عزاى سیدالشهدا(ع) اشکال ندارد.V}صافى، جامعالاحکام، ج 2، س 1594.{V آیت الله نورى: عزادارى براى امام حسین(ع) طبق سنت متعارف و معمول بین شیعیان اشکال ندارد.V}نورى، استفتاءات، ج 1، س 1063 و ج 2، س 601.{V براى آگاهى بیشتر ر . ک : 1- فلسفه شهادت و عزادارى امام حسین، سید عبدالحسین شرفالدین، مترجم: على صحت، انتشارات مرتضوى 2- حماسه حسینى، شهید مطهرى، انتشارات صدرا 3- پیامهاى عاشورا، جواد محدثى، انتشارات پیک جلال 4- عبرتهاى عاشورا، سید احمد خاتمى، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى قم 5- فرهنگ عاشورا، جواد محدثى، نشر معروف
◄ بعضی از مداحان از لحن ترانه در سینه زنی استفاده می کنند از نظر عموم مراجع و بخصوص آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی چه حکمی دارد؟
نظرات شما عزیزان:
برچسبها: سوالات مذهبیسوالجواب مراجع
[ دو شنبه 15 شهريور 1395
] [ 21:22 ] [ moqisoshie@ ][