گفتگو با حاج مهدی اکبری

مغیث الشیعه

معرفی مداحان و ذاکران

گفتگو با حاج مهدی اکبری

1- لطفا بیوگرافی خودتان را بفرمایید؟

به نام آنکه هست و نیست از اوست و لباس هست بر قامت نیست از لطف اوست .من مهدی اکبری هستم ، 3۵

ساله ، متولد ۳۰/۴/۵۷ مصادف با نیمه شعبان ، بچه مشهدم و همسایه امام رضا (ع)                                                                                                                      

 ۲- شما چگونه و از چه سالی وارد عرصه مداحی شدید؟

 من ابتدا از سال 70 تا 72 شروع به قرائت قرآن کردم و از سال 72 هم شروع به روضه خوانی و نوکری کردم

 3- دیدگاه شما دراوایل کار به مداحی چگونه بود؟

فقط یه روضه خوندن معمولی بود و هیچ وقت  قصد معروفیت و مشهور شدن نداشتم و از بچگی برام یه آرزو بود که

 یه روزی به امید خدا روی صندلی بایستم و بخونم و یه عده سینه بزنند.

 4- چه کسانی شما را در این عرصه راهنمایی وهدایت کردند؟

خیلی ها بودند ، در وعده اول دعای مادرم و بعدش به کمک عزیزی به نام آقا رضا تختی چی و کم کم که وارد این

 کار شدم ، خیلی ها تو خوندن ، تومطلب ، تو انتخاب شعرکمکم کردن ولی خوب کلاس جایی نرفتم.

 5- شرایط امروز شما چقدر با زمانی که بین مردم شناخته شده نبودید،فرق کرده است؟

خوب به هر حال وقتی آدم شناخته میشه محدود تر میشه و یه عده دوست و دشمن پیدا می کنه. همیشه

اینطور نیست که وقتی آدم معروف میشه همه چیز خوب و طبق روال باشه،همه چیز راحت به دست بیاد ، همه

 ازت تعریف کنند ، همه دوست داشته باشند و باید همه ی اینا رو تحمل کنی ، چون هیچ گلی بی خار نمی شه.

 6- با اشخاص خاصی هم مشورت می کنید؟

بله ، سعی می کنیم ، ولی اگه منظورتون راجع به اشعارهست ، باید بگم شعر باید به دل خود آدم بشینه نه

 کسی بهش بگه چون اگر شعری به دل خود آدم نشینه نمی تونه به دل کسی بنشونه و من در انتخاب آهنگ

 وانتخاب سبک گاهاً مشورت می کنم.

 ۸- شده کاری از همکاران جوانتان بشنوید که خیلی ناراحتتان بکند؟

آره ، بعضی ها ، خیلی کم.

 9- سیر سعودی « مهدی اکبری » چطور بوده ، از مداح عادی تا شهرت الان؟

نظر دادن در مورد آدم به زبون خود آدم کار قشنگی نیست ، اینو باید بقیه ی بگن. حالا اگه بقیه هم بگن مهمه ،

ولی در وعده ی اول اینه که آدم تو چشم حضرت زهرا چه جوری باشه.

 10- حرفه ای شدنتان در مداحی چقدر در شما تاثیر گذاشته؟

 من اصلاًَ حرفه ای نیستم تو مداحی ، ولی خوب خیلی فرق کردم. از نظر خودم یک سری مسائلی که قبل از

مداحی داشتم و یک سری از مسائلی که الان دارم. یک سری انتقاداتی که اون موقع داشتم و حالا قوی تر شده

 و اینا همه از دیدن کرامات و شنیدن روضه ها و از برکت همین هاست.

 11- هیچ وقت از این شهرتتان استفاده مادی هم کردید؟(وامی،امکانات خاصی،چیزی؟)

الحمدالله تو این قضیه خیلی آدم بی عرضه ای هستم.

 12- این صحبت ها بین مردم وجود دارد که می گویند مداحان معروف در مناسبت های مذهبی

(مخصوصا ایام عزاداری) رقم های کلانی به عنوان دستمزد می گیرند.درست است؟

 والا اینی که بعضی ها میگن نمی گیرین شاید دروغ باشه ولی مبلغ کلان من تا حالا به دستم نرسیده و البته

 روضه سید الشهدا بی قیمته و صله دادن از زمان امام رضا بوده که امام رضا شاعر و روضه خوان دعوت می کردن

 تو روضه جدشون سید الشهدا بهش صله می دادند ، این چیزی نیست که آدم بخواد روش قیمت بذاره یا بگه من

 اینقدر می گیرم و میام ولی خوب اینم که یه روضه خوان از یه شهر دور دعوت کنند بره اونجا براشون روضه بخونه و

 صله هم بهش ندن ، اینم جالب نیست و بعضی ها کارشون اینه . بنده خداها روضه خونند و یکی از افتخار روضه

 خوانها به نظر من اینه که روزیشون سر سفره ی امام حسینه.

 13- شغل شریفتون چیست؟

 من از اواسط سال 72 تا 77 تو حوزه ی علمیه بودم و بعدش هم وارد سپاه شدیم تا سال 85 و الان هم تو هیئتا

 داریم سربازی می کنیم.

 14- چه شد که شما به اینجا رسیدید و الان جزو نفرات شناخته شده ی مداحی هستید؟

خودمم خبر ندارم ولی می دونم جز لطف اون بالاییها و حضرت زهرا هیچی نیست و من جز عنایت حضرت عباس و

لطف حضرت زهرا چیزی نمی بینم. چون تا اونا نخوان هیچ وقت کاری انجام نمی شه.

 15- خود شما بیشتر با چه چیز گریه می کنید؟ نوحه ی خاصی ، صدای کسی؟

من جالبه اولین روضه ای که گوش کردم روضه ی حاج آقای ارضی بوده که روضه ی حضرت زهرا خوندن و خود من

 هم به روضه ی حضرت زهرا خیلی علاقه دارم. اگه درست خونده بشه و سوز داشته باشه خوبه . صدای چه

کسی برام مهم نیست.

 16- آیا شما به ورزش علاقه دارید؟

 {با خنده} ما اگه خدا توفیق کنه خیلی دوست داریم ورزش کنیم و من یه 2 سالی هست که ورزش نکردم. من

 اون اوایل کونگ فو کار می کردم که یه شب داشتم می رفتم هیئت ، شب شهادت حضرت زهرا بود که تصادف

کردم و پام شکست و بعد از اون هم نتونستم اون ورزش رو ادامه بدم و بعد از اونم چند سالی باستانی کار می

 کردم که بعد از اونم فعلا وقت ورزش پیدا نکردم.

 17- هیئت علمدار چگونه شکل گرفت؟

هیئت علمدار سال 81 بود که با یکی از دوستان عزیزمون به نام آقای جواد جعفری صحبتی شد و قرار شد یه

 همچین هیئتی بر پا بشه ، نه اسمی بوده که از داخل قرآن در بیارن و یا یه عده بشینن انتخاب کنن. یه سید

 بزرگواری به نام آقا سید محمد انجوی که تو شیراز هستن و مسئول موسسه رهپویان وصال هستند. ایشون به

 من گفتن چه اسمی واسه هیئت میخوای بذاری ، منم گفتم علمدار، ایشون گفتن علمدار کربلا یا علمدار حسین

 که من گفتم فقط علمدار و از سال 81 شام رحلت خانم حضرت ام البنین هیئت علمدارتاسیس شد.

 18- آدرس؟

 مشهد ، چها راه شیرودی ، حسینیه حضرت زینب (س)

 19- کدام یک از روضه ها بیشتر در مردم تاثیر دارد؟مخاطبان خود شما نسبت به کدام شخصیت

 مذهبی حساس اند و دوست دارند درباره اش بخوانید؟

مستمعین محترمی که ما در خدمتشون هستیم تو هیئت علمدار معمولا 1 نفر در مدح و 2 نفر در روضه ، البته همه

 ی روضه ها جانسوزه حتی روزه ی غلام سیاه کربلا خیلی جانسوزه که در اوج غربت ، دراوج ناامیدی آقا سید

 الشهدا میره بالا سرش می شینه و سرشو به زانو می گیره. ولی یکی روضه حضرت زهرا (س) و یکی روضه آقا

 ابالفضل و من نمی دونم کدوم روضه رو بگم. چون همه به روضه ها حساسند. روضه حضرت رقیه ، روضه حضرت

علی اصغر، روضه حضرت قاسم (ع) و در مدح هم مدح آقا امیرالمومنین خیلی جالبه و وقتی می بینم ، در مدح آقا

 امیرالمومنین بعضی ها از دل ابراز احساسات می کنند و تاثیر گذار هست روی جمعیت واقعا.

 20- از شما ایراد هم می گیرند؟

ما ایراد زیاد داریم. بله ، از ما هم ایراد می گیرن.

 21- مواردی هم پیش آمده که کسی در مورد منابع و سند چیزی که خوانده اید ازتان سوال کند؟

بله ، خیلی زیاد. حتی تا جایی که تونستم آدرس ماجرا و قضیه ای که خوندم رو دادم.

 22- برخورد شما با مستمع چگونه است؟

 چون خیلی ها میگن شما با مستمع برخورد خوبی ندارید. تو هیئت اگه قرار باشه با هر کی شوخی کنی ،بگی و

 بخندی این بی احترامی به پرچم امام حسین هست. چون خیلی ها دوست دارند هیئتتو بهم بزنند ولی بیرون

 هیئت با همه رفیقم. داخل هیئت هم اگه به پرچم امام حسین بی احترامی نشه ما احترام مستمع رو داریم ولی

اگه بخوان بی احترامی کنند دیگه...

 23- شده است که ببینید مردم از شنیدن مقتلی آن قدر ناراحت شده اند که تصمیم بگیرید،دیگر آن

مقتل را نخوانید؟

بله

 24- مرجع بزرگوار تقلید شما کیست؟

مقام معظم رهبری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: گفتگو با حاج مهدی اکبریمهدی اکبریبیوگرافی حاج مهدی اکبری

[ دو شنبه 15 شهريور 1395

] [ 14:35 ] [ moqisoshie@ ]

[ ]